Shakes&Sporten

Het consumeren van een protein shake na het sporten kan voordelig zijn voor een welgevormde trainings routine en voedingsplan. Proteine shakes helpen om de spieren van je lichaam  te herstellen alsook het bijvullen van glycogeen dat je tijdens het sporten hebt gebruikt. Echter hebben vrouwen andere eisen wat betreft wat voor soort post-workout shake ze nodig hebben met andere ingrediënten, hoeveelheden en doseringen dan wat mannen nodig hebben.
afvallen met shakes

Ingrediënten

Het belangrijkste ingrediënt in een eiwit shake voor vrouwen blijft evengoed een eiwit poeder supplement. Whey Proteine wordt het vaakst gebruikt maar je kan ook andere soorten eiwitten gebruiken zoals Caseine. Voor direct na het sporten is Whey het beste, aangezien het direct binnen een uur wordt opgenomen door het lichaam. Caseine eiwitten kunnen 8 uur lang nodig hebben om te worden geabsorbeerd door je lichaam. Het is bijvoorbeeld handig als je vantevoren weet dat je een aantal uren zonder eten zal zitten zodat je toch gevoed zou worden gedurende deze acht uren.
Wat voor soort proteine je ook kiest, elk type levert belangrijke aminozuren dat " lean spierontwikkeling" stimuleert. Het is ook verstandig om een kolydraat toe te voegen aan je post workout eiwit shake om glycogeen bij te vullen. Deze bron van koolhydraten mag gerust komen van vers fruit zoals bananen of bessen, yoghurt of fruitsap. Je kunt desnoods extra ingrediënten toevoegen voor je eigen smaak.

eiwit poederafvallen met shakes


Proteïne en koolhydraten

De gewenste dosering en inhoud van voedingswaarde van een eiwit shake hangt af van je dagelijkse  benodigdheden aan calorieën en wat je doel is betreft sporten.
AIs je bijvoorbeeld alleen wilt afvallen  kies dan voor een eiwit shake met minder calorieën door het niveau van koolhydraten te verminderen.
Als je je gewicht onder controle te houden voegt dan langzaam extra eiwit en koolhydraten toe.
Je kan bijvoorbeeld een low calorie proteine shake maken met low-fat yoghurt en bessen die je mixt in de blender. Een gemiddelde dosering bevat dan slechts 180 cal, 20-25 gr aan eiwit, en 48 gr aan koolhydraten.
De hoeveelheid eiwit te verhogen, voeg je 2 scoops eiwitpoeder gemixt met water en een halve banaan, voor een totaal van 250 cal, 40 gr eiwit en slechts 18 gr aan koolhydraten.

Tijdsperiode

Zorg dat je je proteine shake  zo snel mogelijk naar je training naar binnen werkt. Ideaal is het binnen 30 min gedronken te hebben zodat je lichaam het kan verteren, de nutritie, eiwitten en koolhydraten kan absorberen  zodat het zo snel mogelijk naar de spieren geleverd kan worden en lichaam zich kan herstellen  van de training. Na inname zullen de voedingsstoffen die spieren bereiken binnen een half uur.
afvallen met shakes
 

Overwegingen

Pas de ingrediënten en doseringen aan op jouw eigen individuele doelstellingen. Je kan bijvoorbeeld ook creatine, glutamine of lijnzaad toevoegen voor extra spier ontwikkeling. Vergeet ook niet om genoeg water te drinken samen met je eiwit shake zodat je lichaam niet uitgedroogd van het sporten.

Conclusie


Consumptie van eiwitten is essentieel voor de opbouw en onderhoud van spieren, botten en de gezondheid van je bloed. Daarbij kan het ook je honger stillen voor een bepaalde periode. Het is ideaal om je shake consumeren direct na de training voor optimaal resultaat.


Afvallen Met Shakes

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Shakes&Sporten, 5.0 out of 5 based on 1 rating